ВИЗИЯ ЗА РАДОМИР
Единени за добър и достоен живот –
ДНЕС И УТРЕ!
С БЮЛЕТИНА #56
СЪДЪРЖАНИЕ
- ОБЩ. ОБЩНОСТ. ОБЩИНА.
- 1. БЮДЖЕТ, ФИНАНСИ И ИКОНОМИКА
- 2. ИНФРАСТРУКТУРА
- 3. ОБРАЗОВАНИЕ
- 4. КУЛТУРА
- 5. СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА И ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
- 6. СПОРТ И ТУРИЗЪМ
- 7. ГРИЖАТА ЗА МЛАДИТЕ ХОРА
- 8. ВЛАСТТА – В РЪЦЕТЕ НА ВСЕКИ ГРАЖДАНИН
- 9. СИГУРНОСТ ЗА ХОРАТА
- 10. ЗЕМЕДЕЛИЕ И ЕКОЛОГИЯ
- 11. ВИЗИЯ ЗА РАДОМИР С ВИЗИЯ И ЗА СЕЛОТО
- ВМЕСТО ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Общ. Общност. Община.
Живеем в Европейски съюз, живеем в България, но практически ежедневието ни преминава в нашия град, село, в нашата община – Радомир. Качеството ни на живот зависи пряко от качеството на заобикалящата ни среда, от качеството на обществените услуги, от образованието, от средата и атмосферата на роботното ни място, в дома ни и не на последно място от доходите ни. Качество на тези фактори, заедно и по отделно, определят качеството на нашия бит.
Как живеем днес?
При подготовката на този документ, ние се допитахме до много от Вас – какви проблеми изпитвате в своето ежедневие и кой от проблемите считате, че е най-сериозен. Без претенция за официална представителност на това допитване, според събраните данни, най-много от Вас са посочили пътната инфраструктура, здравеопазване, водопровод, транспорт, липса на достатъчно места за спорт и отдих, липса на работещо улично осветление. Повече от 30% определят като водещ проблем липсата на течаща вода, следват здравеопазване и пътна инфраструктура. Сигурни сме, че сега когато четете тези редове, всеки от Вас ще изброи на ум още и още... Бездомни кучета, сметоизвозване, култура, косене и обезпаразитяване на зелени площи, данъци ...
Напълно естествено, при тези условия и в такава среда, демографската криза е вече факт и в нашата община. В следващия мандат на общинския съвет ще бъдем представлявани от 17 съветници, вместо от 21 както до сега. Тази промяна, обаче, не е резултат на административна реформа, а резултат от намаляването на населението в общината.
Абсурдно е през 21 век, след повече от десетилетие членство в Европейски съюз, след усвоени стотици милиони евро за инфраструктура, за водни цикли и пречиствателни станции, ние да изпитваме проблем с достъпа до вода, да имаме разбити улици, липса на улично осветление. Това са основни задължения на общинската администрация. Тяхното изпълнение е част от онзи обществен договор, между нас и администрацията, който подписваме през 4 години с избора кой да изпълнява тези задължения.
Разбираме, че във време когато ни задушават такива базови проблеми, е много трудно да проведем дискусия за дългосрочното развитие на нашата община, да погледнем към утрешните дни, да чертаем планове за следващите поколения, но въпреки всичко ние Ви каним да го направим заедно с „Визия за Радомир”
А как искаме да живеем утре?
• В община – привлекателна за младите и младото семейство.
• Община с активна грижа за здравето на нашите деца и родители.
• Община с грижа за образованието, духовността, културата и спорта.
• Община на предприемчивите и активните, на модерните бизнес практики.
• Община, която цени и използва разумно ресурсите, с които разполага – минерални извори, торф, планини, обработваеми земи.
• Община с достъпно и навременно административно обслужване за всички социални групи и за бизнеса.
• Община с модерен, удобен и свързан в обща схема общински транспорт.
• Община с чиста и достъпна градска среда и за хората с увреждания, за майките с колички, за велосипедистите.
• Община с детски площадки, поддържани междублокови пространства и зелени площи.
1. БЮДЖЕТ, ФИНАНСИ И ИКОНОМИКА
• ОБЩИНАТА – ДОБЪР СТОПАНИН
„Раздържавяваване, ликвидация, приватизация, концесия.” Терминологията на прехода от последните 30 години, въведена с мотив, че държавата е лош собственик, но в интерес на малък кръг лица. Държавните и общински приходи се сформират предимно от данъци, акциз, такси и глоби. Общините, през концесионни договори, са абдикирали от свои основни задължения – сметоизвозване и зимно почистване. От събраните през местни данъци и такси средства, концесионери формират търговска печалба, често и за сметка на качеството на услугата. Този нов тип политико-икономически взаимоотношения между държава или община с бизнеса, ерозират доверието в институциите.
Инструментите за публично-частното партньорство и използването на различни инвестиционни подходи могат да доведат до по-добро стопанисване на общинската собственост.
Активната роля на общината:
• С целенасочени действия за повишаване на общинските приходи от търговска дейност и същевременно оптимизиране на разходите през общински предприятия, а не концесии;
• С общинско земеделие чрез създаване на търговско дружество за управление на земеделските земи, собственост на община Радомир;
• С подобряване инвестиционната среда чрез изграждане и подобряване инфраструктурата в съществуващите и новосъздадени икономически зони;
• С провеждане на политика за местни данъци и такси основана на принципите: справедливост, поносимост, предвидимост.
ще промени разбирането за „лош стопанин” в разбиране за „добър стопанин”.
Освен бюджетен разпределител, общината трябва да подпомага и местната икономика. Чрез политики за насърчаване на инициативи на младите хора, на научни изследвания, развитие на информационните и комуникационни технологии, университетски и бизнес-предложения, чрез използване на фондове на ЕС. Да предоставя, при облекчени условия, общински помещения за млади предприемачи за стартиране на техни проекти. Да защитава малката, средната и традиционна търговия, засегната от големите търговски вериги и центрове. Да подпомага разширяване на традиционните им пазари, със собствена, общинска търговска верига от фирмени магазини и щандове за дистрибуция на стоки под марката „Произведено в Радомир“.
Да се използва потенциала на регистрираните минерални извори в село Долни Раковец, за развитие на здравен и балнео-туризъм с общински ресурси или публично-частно партньорство.
Да се повиши енергийната независимост на общината чрез изграждане и експлоатация на т. нар. местни “интелигентни енергийни мрежи”, които довеждат произведената от ВЕИ електрическа и топлинна енергия до битовите и бизнес потребители, местните центрове за здравеопазване, образование и др.
2. ИНФРАСТРУКТУРА
• ОТ РАДОМИР ДО ТИРГАРТЕН
След десетилетие неизпълнени обещания, в очакване за „Воден цикъл”, днес ще е новина, че някъде в Радомир има нормално водоподаване или улица без дупка. Затова няма как темата за общинската инфраструктура да не започва с необходимостта за рехабилитация на водопроводната и канализационната мрежа, изграждане на нова канализация, строителство на пречиствателна станция чрез изработване и реализацията на интегриран воден проект на град Радомир и населените места в общината. С необходимостта от реконструкция и модернизация на уличната мрежа.
Това е Радомир днес! А къде е Тиргартен?
Тиргартен е квартал на Берлин. Разположен в централната част на града, като парк и вътре в него отделни сгради, за които има достатъчно въздух, слънце и човешка обстановка. Изграден по този начин, около разбирането, че човекът е човек, когато е в допир с природата, Тиргартен става основа за редица проучвания, които доказали, че хора, израсли в градска среда с лоша или слабо развита инфраструктура, в сравнение с хора, израсли в паркова обстановка, са с различно формирани характери. Първите са по-агресивни и при тях криминогенните фактори са с по-голям процент. Вторите са развили по-добри, човешки качества.
Ние, какво поколение искаме да възпитаме?
Необходима ни е красива, функционална и сигурна градска среда с достъпна инфраструктура за хора с увреждания. Озеленяване и поддръжка на зелените площи и местата за отдих в община Радомир.
• Поддържане на тротоарите и прекратяване практиката за използването им като паркинги и търговски площи;
• Цялостно възстановяване на градския парк и възстановяване на езерото пред ресторант ” Чайка”. Възстановяване на парк „Бучалото“ като място за отдих на радомирци, за привличане на туристи и гости на града;
• Изработване на проект за пешеходна зона по поречието на река Люлякова от местността „Извора” до градския парк;
• Обявяване на конкурс за преустройство на монумент „Арката“ на входа на град Радомир;
• Възстановяване и модернизиране на обществените тоалетни в град Радомир и по селата;
• Обществено обсъждане за изграждане на кръгово движение при кръстовището пред болницата в Радомир и ефективно работеща светофарна уредба.
Необходимо е да продължи газификацията на индустрията, публичния сектор и бита. Да се възстанови транспортната линия – кв. Върба –Гарата- кв. Арката. Да се разработят схеми за междуобщински и междуобластен транспорт съвместно с компетентните държавни органи, което да подобри обслужването на населението и да повиши ефективността на транспорта:
Разширяване на дейността на съществуващите общински предприятия и създаване на нови:
• Общинско предприятие „Сметосъбиране, сметоизвозване и зимно почистване“;
• Общинско предприятие „Пътна инфраструктура“;
• Общинско предприятие „Озеленяване“.
3. ОБРАЗОВАНИЕ
• ЗНАНИЕТО И ДУХОВНОТО РАЗВИТИЕ – ЛИЧНА И ОБЩЕСТВЕНА ЦЕННОСТ ЗА РАДОМИРЦИ
Образователните политики, учебните планове и методики се съставят и управляват единно за цялата страна от министерство на образованието, а реализацията и контрола са в компетенциите на регионалните управления на образованието (учебните инспекторати). Но и общинските администрации, чрез своите бюджети имат задължения и отговорности в този процес – осигуряване и поддръжка на сгради, ученически транспорт, храна. Освен това, обаче, съществуват множество допълнителни механизми, чрез които общината може и трябва бъде активна страна.
Общината трябва да използва възможностите на европейски и национални образователни програми, програми за разменни политики между училищата за подобряване на качеството на образованието. Съвместно с бизнес организациите, общината, да разработи дългосрочни общински програми за подготовка на кадри и оказване на подкрепа на гимназиите за разкриване на специалности, съответстващи и на търсенето на пазара на труда в общината. Всичко това да бъде съобразено с демографското състояние на общината и реалистична прогноза за нуждите - от групи в яслите, градините, класни форми и педагогически кадри.
Категорично съдействие от общинските структури за връщане на отпадналите деца обратно в училище. В партньорство с родители и неправителствени организации да осигури равен достъп на децата от всички етнически групи и деца със специфични образователни потребности до образование чрез изграждане на център за интегрирано обучение и да създаде условия за уплътняване на свободното време на учениците чрез разширяване дейността на ЦПЛР-ОДК и МКИЦ ”Европа”.
4. КУЛТУРА
• СПЕЦИФИЧНО МНОЖЕСТВО ОТ ОТЛИЧИТЕЛНИ ДУХОВНИ, ИНТЕЛЕКТУАЛНИ И ЕМОЦИОНАЛНИ ЧЕРТИ НА ЕДНО ОБЩЕСТВО
Често разбирането за култура се асоциира само с отделните изкуства или художествена литература, но културата е и опрeделен начин на живот на човека (култура на поведение, култура на хранене и т.н.), и не на последно място това са значими за обществото ни моменти (политическа култура, културна революция, културни иновации, световно културно наследство и т.н.). Това показва, че културата е комплексен феномен на човечеството и не може да се развива кампанийно, конюнктурно, а е необходим дългосрочен план за стратегическо планиране и управление във всички области на културата.
Такъв общ рамков документ, може да се създаде по общинска инициатива, но само с широко обществено участие, участие на културните дейци и работници, образователни институции, НПО. В процеса на неговото изготвяне ще е необходимо да се направи анализ на средата, планиране и набелязване на приоритети и цели, планиране във времето с отделни секторни стратегии и концепции за тяхното развитие и т.н. Примери за такива сектори и политики са:
• Картотекиране, реставрация и поддръжка на военните и историческите паметниците на културата;
• Обновяване на експозициите, създаване на мултимедийни презентации с учебна цел, подкрепа на изследователската и събирателската дейност на Общинския музей;
• Стари и строителство на нови сценични пространства - разкриване на градска художествена галерия, възстановяване на лятното кино, зони за независима младежка култура и т.н;
• Развиване на местните традиции и обичаи в областта на фолклора, местните занаяти, на обредните традиции и ритуали, популяризиране на съвременното изкуство чрез общински фестивали и конкурси;
• Провеждане на информационни кампании, създаване и популяризиране на „културни маршрути”. Създаване на общински културно-информационен център;
• Финансова подкрепа на читалищата и утвърждаването им като центрове за просвета и култура. Една от формите за това е създаване на изцяло общински неправителствени организации (НПО) с управителни съвети, в които са включени ръководителите на културния институт, представители но общинските съвети и общинската администрация. Финансирането им да се реализира на субсидиарен принцип, с право за запазване на собствените приходи. Общината трябва да подкрепи активно читалищата в селата, като осигури поддръжка на материалната база и дофинансира самодейността, библиотечната дейност и изявите на театралните трупи, състави и школи по места.
5. СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА И ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
• С ГРИЖА ЗА ДЕЦАТА, РОДИТЕЛИТЕ НИ, СЕМЕЙСТВОТО И ДЕЙНОСТИ ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА ХОРАТА В НЕРАВНОСТОЙНО ПОЛОЖЕНИЕ.
5.1. Повишаване на информираността на гражданите на общината по проблемите на лицата от рисковите социални групи чрез изграждане на Център за социално подпомагане, информация и консултантска помощ с цел активизиране на социалната ангажираност и създаване на благоприятна среда за предоставяне на социални услуги в общността.
5.2. Устойчиво функциониране на съществуващите социални услуги:
• Разширяване на капацитета на ДСХ чрез закупуване и възстановяване на рушащите се блокове в съседство с дома.
• Преговори с SOS Детски селища за съвместно ползване на съществуващата материална база в с. Дрен за социални инициативи.
5.3. Подкрепа на възрастните хора и социално-уязвимите групи чрез разширяване дейността на Домашен социален патронаж и увеличаване капацитета на обществената трапезария. Разкриване на Безплатна детска кухня и кухня за социално слаби.
5.4. Грижа за Клуба на пенсионерите и Клуба на хората с увреждания в град Радомир. Поддръжка и на съществуващата мрежа от клубове по селата.
5.5. Разширяване обхвата на услугите „личен асистент” и „социален помощник” и подсигуряването им като постоянна услуга без прекъсване.
5.6. Реализиране на политики за преодоляване на демографския проблем:
• еднократна помощ при раждане на първо дете;
• еднократна помощ при раждане на второ и трето дете;
• подпомагане на семейни двойки с репродуктивни проблеми;
• общински стипендии за образование;
• предоставяне на общинско жилище с преференциален наем;
• ваучери за намаление при използването на транспорт, Интернет, при посещения на кина и изложби и т.н;
• данъчни облекчения.
5.7. Разработване на общинска политика за подпомагане на хората с увреждания в синхрон с Конвенция за правата на хората с увреждания на ООН:
• създаване на работни места за хора с увреждания;
• достъпност на архитектурна среда;
• въвеждане на критерии и стандарти за универсален дизайн в архитектурната среда;
• достъпност на транспорта, транспортни услуги;
• план при рискови ситуации и хуманитарни и природни бедствия;
• улеснен достъп до образователни, културни и обществени институции;
• участие в политическия и обществения живот;
• идентифициране на добри практики в други европейски страни.
5.8. Разработване на проекти в партньорство с НПО и граждански структури за изграждане на социални жилища и предоставяне на нови социални услуги.
5.9. Решаване на проблемите с медицинската помощ при спешни и неотложни състояния.
5.10. Използване на наличния сграден фонд на МБАЛ по предназначение чрез:
• Разкриване на Общински център за долекуване и продължително лечение;
• Създаване на Център по протезиране за изработка на протези и ортези в гр. Радомир;
• Осигуряване на финансова подкрепа за осигуряване на съответните медицински специалисти за функциониране на специализирани кабинети в Медицинския център, за ремонтни дейности и отопление на помещенията.
5.11. Изграждане на общинска мрежа от дрогерии във всички села от общината. Възстановяване на аптеките в с. Дрен и в с. Извор
5.12. Осигуряване на дежурен стоматологичен кабинет в град Радомир;
5.13. Създаване на Общински фонд за лечение на деца.
5.14. Актуализиране и изпълнение на заложените в общинските програми мерки за подобряване качеството на въздуха и питейната вода.
5.15. Търсене на публично-частно партньорство за възстановяване на дейността на рентген на територията на община Радомир.
5.16. Въвеждане на система за мониторинг на здравето на учениците.
5.17. Повишаване информираността на гражданите за здравословния начин на живот и заплахите за тяхното здраве чрез участие в национални програми за профилактика и превенция на рискови заболявания
6. СПОРТ И ТУРИЗЪМ
• СЪЗДАВАНЕ НА КУЛТУРА ЗА ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ
6.1. Разработване на програма за изграждане на детски и спортни площадки, на модерни спортни съоръжения за street fitness и междублокови пространства за масов спорт. Изграждане на велоалеи след предварително проучване мнението на гражданите за необходимостта и местоположението им.
6.2. Активна подкрепа на спортните клубове за реализиране на учебно-тренировъчния процес с деца и младежи. Оказване съдействие на организирани групи младежи и на учебните заведения да ползват безплатно общинската спортна база. Организиране на спортни академии към общините по желан спорт и осигуряване на безплатна екипировка и треньори.
6.3. Разработване на проект за възстановяване на спортната зала в града.
6.4. Възстановяване на дейността на х. ”Орлите” и х. „Момин кладенец” и превръщането им в атрактивно място за краткотраен отдих и социален туризъм
6.5. Реализиране на целогодишни спортни и туристически програми с ученици и младежи и проекти за двигателна активност, здравно и физическо образование на деца в риск, деца в неравностойно положение, деца със специфични образователни потребности и деца-контингент на МКБППМН
7. ГРИЖАТА ЗА МЛАДИТЕ ХОРА
• ИНВЕСТИЦИЯ В БЪДЕЩЕТО НА ОБЩИНАТА
7.1. Създаване на Консултативен съвет по младежка политика
7.2. Реално включване на младите хора в управлението на общината чрез всички форми на гражданско участие и свободно сдружаване
7.3. Изработване и реализация на нова стратегия за свободното време на младите хора
7.4. Осигуряване на средства от бюджета за насърчаване на талантливи деца и младежи.
7.5. Партньорство с младежки НПО при реализацията на проекти и политики насочени към младите хора.
7.6. Отпускане на общински стипендии за обучение на ученици и студенти срещу ангажимент за връщане в населеното място.
7.7. Подкрепа и стимулиране на талантливи млади хора чрез отпускане на стипендии и годишни награди.
8. ВЛАСТТА – В РЪЦЕТЕ НА ВСЕКИ ГРАЖДАНИН
• ПРОЗРАЧНА ОБЩИНА - АДМИТИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ И ДОСТЪП ДО ИНФОРМАЦИЯ
8.1. Широко обсъждане и предварителна оценка за въздействието на решенията на местната власт, предоставяне на пълната информация за тях, публични дебати и проучване на общественото мнение:
• публичен електронен бюлетин на всички протоколи от заседания, гласувания, решения и наредби на общинските власти, със срок за тяхното обжалване от граждани или юридически лица;
• въвеждане на задължителен отговор от страна на общината като правило при искане на достъп до обществена информация;
• публичен електронен регистър на всички фактури за разходи на общината и на общинските фирми на стойност над 1000 лева;
• задължително публикуване онлайн на тримесечни финансови отчети на всички фирми с общинско участие;
• публикуване онлайн на информация относно разходите за работни заплати и допълнителни възнаграждения, както и за външни консултанти и услуги.
8.2. Пряко участие на гражданите в местното самоуправление с иницииране на местен референдум или общо събрание по важни за местната общност въпроси. Бързо решаване на проблеми, посочени чрез гражданска инициатива от жителите:
• Допитване до гражданите с цел приемане на по-справедливо и обективно определяне размера на таксата за битови отпадъци, която предстои да се формира на принципа „замърсителят плаща”, както и осъществяване дейностите по обезвреждането им.
• Регламент за използването на онлайн инструмент за гражданско участие и провеждане на допитвания.
• Излъчване на всички заседания, както на Общинския съвет, така и на комисиите на живо в Интернет.
• Въвеждане на онлайн приложение за регистриране на проблеми и нередности.
• Въвеждане на безплатен „зелен телефон“ от типа 0700, с дежурен по община за приемане на сигнали и насочването им по компетентност.
8.3. Активна дейност на гражданските консултативни съвети в управлението на общината.
8.4. Повишаване на компетенциите на общинските служители, максимално възможното съкращаване на сроковете за извършване на административните услуги и подобряване на ефективността и качеството:
• Електронна община – достъп до услугите предоставяни от общината, без да се изисква физическо посещение в сградите на администрацията.
• Достъп до услугите предоставяни от общината във всички кметства по селата.
• Сътрудничество с председателите на етажните собствености.
• Мобилна общинска администрация за обслужване на хора с увреждания на място.
• Въвеждане и ефективно използване на обслужването на „едно гише”.
• Приемане на Етичен кодекс за служителите в общинската администрация.
• Общинско звено за подкрепа, развитие и популяризиране на земеделието в землищата на община Радомир.
• Регламентиране на дейността на общински инспекторат с широки правомощия за вътрешно общински контрол, контрол за спазване на общинските разпоредби на територията на цялата община в това число и контрол на нерегламентирани сметища за битови и строителни отпадъци, контрол на нивата на шум и т. н.
8.5. Избор на местен омбудсман (от първата по сила опозиционна политическа партия.)
9. СИГУРНОСТ ЗА ХОРАТА
• ОБЩИНАТА Е НАШИЯТ ДОМ – ЗАЩИТЕН И УЮТЕН
9.1. Разширяване на съществуващите и изграждане на нови зони за видео наблюдение в районите на учебни заведения, паркове, спирки, пазари, подлези и други обществени пространства.
9.2. Системно взаимодействие между представителите на общинската администрация, кметовете на населени места и районните полицейски управления с цел подобряване на превантивната дейност за сигурността на хората.
9.3. Общината, съвместно с полицията, земеделските кооперации и арендаторите на земеделска земя, ежегодно да приемат мерки за опазване на полските имоти и произведената продукция.
9.4. Поддържане на речните корита и отводнителните диги, язовири и защитни съоръжения и създаване на добре оборудвани, екипирани и обучени групи от граждани за действие при кризисни ситуации срещу заплащане.
9.5. Създаване на Общинска зоополиция за:
• следене за регистрация, чипиране и разхождане на домашни любимци;
• спазване на правилата за грижа за домашни любимци и разходки само на обозначени места;
• използване на най-добрите практики за намаляване на бездомните животни.
9.6. Реализиране на проекта за приют за бездомни животни.
10. ЗЕМЕДЕЛИЕ И ЕКОЛОГИЯ
• КЛЮЧЪТ КЪМ ПО-ДОБРО КАЧЕСТВО НА ЖИВОТ И УСТОЙЧИВА ОКОЛНА СРЕДА
Неразривно свързани, селското стопанство и екологията определят бъдещето ни, тъй като в момента човечеството използва повече природни ресурси, отколкото планетата може да произведе. Глобален проблем, който ще бъде много по-сериозен от всяка финансова и икономическа криза, а и ще доведе до много такива. За да се справим с тези предизвикателства на съвременния живот са нужни мерки както на национално, така и на местно ниво.
В сравнение с ЕС, селскостопанската политика на България не е така ясно обособена като част от общата икономическа политика и механизмите й не са достатъчно развити. Необходимо е да се търсят подходящи и целенасочени решения, за да могат по най-добър начин земеделските стопанства да се възползват от фондовете на ЕС по отношение на мерките за финансиране и схемите за развитие на селските райони. Земеделските производители срещат трудност при подаването на заявления по схемите за директни плащания, а липсата на микрорегионално планиране възпрепятства идеите за комплексен подход за развитие на селските райони със синхронизирано участие на областите, общините и собствениците, респективно ползвателите на земеделски земи.
В частност, административната подкрепа от страна на Общината Радомир към земеделските производители работещи на нейната територия, би оказала благоприятно въздействие при дейността им. Оптимизране на комуникацията между общинската администрация и службата по земеделие в Радомир, може да улесни Земеделските производители при подаване на документи и формуляри. Допълнително, може да се предоставят и консултантски услуги на земеделците от общината, за да се намали разхода им на време , което е основен ресурс в земеделието.
Освен административно, Общината би могла да има важна роля при развитието на земеделието и неговите подотрасли чрез създаването на :
• Общински технологичен център, който да се развие като технопарк с основна земеделска техника, машини, трактори и комбайни обслужващи дребните земеделски производители, които нямат ресурси да закупят собствена техника. Изграждането на такъв център може да стане по европейски проект, ще привлече нови инвеститори в общината и ще създаде нови работни места;
• Учебен център за иновации, консултации, аграрни науки и практическо земеделие, който ще работи съвместно с Национална служба за съвети в земеделието, Министерство на земеделието и храните, Държавен фонд земеделие, училищата в Община Радомир и учебни заведения свързани с Аграрни науки. Дейността му ще бъде свързана с организиране на разяснителни и практически семинари и мероприятия, които ще имат за цел да запознаят учениците с важната роля на земеделието в развитието на икономиката и възможността за бъдещо кариерно развитие в този отрасъл, консултиране на производителите относно ценообразуване и борсови индекси на продаваните от тях стоки;
• Агро аптека с агроном консултант и ветеринарен кабинет с дежурен ветеринар, които ще бъдат снабдени с автомобил за по-добро обслужване и мобилност.
• Мобилен Пункт за изследване на почвени проби, който да работи реално във всички населени места в Oбщината;
• Пункт за събиране на билки и диворастящи растения, който ще упражнява търговска дейност и ще пласира събраните количества на вътрешния и външен пазар;
• Рибовъдни стопанства в подходящите за целта водоеми, които ако се отдават под наем, това да става при равни други условия и всеки желаещ да може да кандидатства.
• Местни запазени марки на традиционни селскостопански храни, напитки, продукти и др.
• Особено внимание трябва да се обърне на Напоителните системи в населените места на цялата Община, които в момента са в окаяно състояние.
Всяка българска община притежава своя собственост. Община Радомир също. Това е селскостопански фонд, с който Общината може да извършва разпоредителни действия и да реализира приходи. За целта е необходимо да се създаде Общинско селскостопанско предприятие с ясно дефиниани дейности по отрасли за прозрачно управление и успешно усвояване на средства от евро фондове и програми.
Едновременно с развитието на Земеделието като отрасъл е необходимо да се съблюдава за опазването на околната среда и спазването на екологичните норми.
Природните ресурси следва да се използват при условия и по начини, при които да се съхраняват екосистемите и присъщото им минерално, биологично и ландшафтно разнообразие. Преобразуването на почвите за целите на производство на стоки и услуги са основната причина за унищожаването на екосистемата на земята и се счита за основната причина за унищожаването на биоразнообразието.
На нацинолано ниво, контрола се осъществява от ИАОС и МОСВ чрез своите подразделения - РИОСВ. Въпрки това е необходимо и по-активна роля от страна на общините, защото те са най-близко до хората, до местното производство и промишленост. Община Радомир може, чрез различни информационни кампании, с мобилна измервателна станция за локален мониторинг и контрол да спомогне за намаляване на рисковите фактори увреждащи околната среда и човешкото здраве, да се редуцира до минимум използването на суровини и енергия при производството, дистрибуцията и потреблението на силно замърсяващи стоки и материали, да осигури възможности за рециклиране на отпадъците и повторно използване на тези суровини.
Развивайки екологично съобразно селско стопанство и опазвайки околната си среда, Община Радомир би могла да съхрани здравето и бъдещето на радомирци.
11. ВИЗИЯ ЗА РАДОМИР С ВИЗИЯ И ЗА СЕЛОТО
Визия за Радомир е общ, стратегически документ за цялата община. В състава на Община Радомир има 31 села, в които живеят близо 30% от населението на общината. Затова, в този раздел, изрично ще повторим онези акценти, които имат пряко отношение към селата ни:
11.1. Водопровод;
11.2. Канализация;
11.3. Улици и пътни настилки;
11.4. Адреси – улична номерация;
11.5. Улично осветление;
11.6. Контейнери за смет;
11.7. Общински транспорт;
11.8. Читалища;
11.9. Дрогерии и мобилна аптека;
11.10. Административно обслужване;
11.11. Подкрепа за земеделските прозиводители.
ВМЕСТО ЗАКЛЮЧЕНИЕ
За първи път, ние, социалистите от община Радомир предлагаме на нашите съграждани платформа, изработена след допитване до тях за проблемите в районите, където живеят. Общинската политика е най-близка до всеки от нас, до нашите всекидневни потребности. Наред със семейството и училището, участието в обществените дела на местно ниво стои в основата на социализацията на хората.
Както много българските общини и община Радомир е застрашена от обезлюдяване, а неравенството е все по-осезаемо - цели групи са застрашени от социално изключване. Затруднен е техният достъп до образование и здравеопазване. Ако не успеем да запазим и развием социалното равновесие в града и селата и не ги превърнем в благоприятна среда за живот, в бъдеще те ще бъдат необратимо изгубени.
С Визия за Радомир, ние правим конкретни предложения и мерки. Ангажираме се да работим за тяхната реализация, за добър и достоен живот в нашата община - днес и утре.
Използвани източници: Анкета на ОБС на БСП - Радомир, Визия за България, Предизборна платформа на БСП за участие в местните избори "ЕДИННИ ЗА БЪЛГАРИЯ! ЗА ДОБЪР ЖИВОТ В НАШИТЕ ОБЩИНИ!”, „Следизборна” Зелени сърца Радомир 2015, Програма на БСП за управление на община Радомир 2011-2015 „Да бъдем добри стопани на нашия град”.